Истории от живота: Ив Сен Лоран- гениално-депресивното момче от Алжир

http://www.art1a1d.com/wp-content/uploads/2017/09/12-ysl-studio_w245_h368.jp“Започнах да създавам облекла, без да се съобразявам с Висшата мода, осъзнавах, че тласкам модата на моето време да се развива, че позволявам на жените да проникнат в забравен дотогава свят.”…

Никой не е предполагал, че 17-годишният Ив Сен Лоран ще успее да си пробие път до голямата модна сцена в Париж. Напълно самоук, с вроден талант и усет за дрехи, той изпробва първите си фантазии на стилист върху картонени кукли, с помощта на парчета чаршаф. Благодарение на пълната си отдаденост и прецизността, с която създава Мода, Ив Сен Лоран добива световна слава и застава рамо до рамо с модните корифеи на времето – Диор, Шанел, Баленсиага.

Ив се ражда на 1 август 1936 г. в Алжир, в семейство на френски аристократи. От малък се проявява с изключителните си умения да рисува. 17-годишин, напуска родния си град и записва да учи във френската Академия за Висша мода. Озовава се в столицата Париж с папка модни скици и амбицията да остави своя отпечатък в модата.

Кариерата на младия алжирец започва в списание Vogue, където, с помощта на Мишел де Бруноф, са показани някои от скиците му. През 1954г. печели първа награда в конкурса на Синдиката на производителите на вълнени изделия с асиметрична, черна коктейлна рокля, с която задминава конкурента си Карл Лагерфелд. Не след дълго, през 55-та, завидният му талант избуха. Кристиан Диор, безкрайно впечатлен от младока, го наема за свой асистент в Модна къща “Диор”. Две години по-късно Маестро Диор умира и “властта” е предадена в ръцете на младия Ив. Вече пълноправен творчески директор и главен дизайнер на модната къща, Лоран се развихря на пълни обороти и през 1958г. представя първата си колекция “Ligne Trapeze”, която веднага му носи награда – “Nienman Marcus”. За разлика от предшественика си, Лоран създава колекция, която напълно се различава по стил от тези на Диор. Характерна е с нестандартни пропорции на облеклата, усеща се свеж поглед, триумфира емблематичната пола трапец.

http://www.art1a1d.com/wp-content/uploads/2017/09/Pierre-Berge-and-Yves-Saint-Laurent-in-Marrakech-c-DR.jpgХоризонтът изглежда чист, но през 1960 г. Ив Сен Лоран получава повиквателна да изпълни военния си дълг към Франция в потушаването на въстанието на алжирските французи, жадуващи независимост. От кроячната маса попада директно насред бойните размирици. Не издържа на напрежението и изпада в нервен срив. Преместен е в психиатрчина клиника, където е лекуван с електрошок. Завръща се в Париж крайно потиснат. Крахът в живота му настъпва, след като разбира, че модната къща “Dior” го е заместила с друг дизайнер – Марк Бохен. Без да има представа накъде и как ще продължи, 22-годишният Лоран се гмурва в депресията. През целия си живот чувствителният французин така и не успява да се измъкне от почти постоянните й пристъпи, оттук и пристрастеността към наркотици и алкохол. В този много труден момент в живота си, снажният Ив се запознава с Пиер Берже – мъжът, който го изправя на крака и го следва до сетния му дъх.

Връзката им е много повече от романтична. Пиер, въплъщение на оптимизъм и амбиция, осъжда “Dior” за неспазване на договара за 120 хиляди долара. Наема помещение, намира американски инвеститор, готов да вложи близо милион долара и създава отлична атмосфера за Ив, в която той да твори свободно. В пресата излиза новината, че най-талантливият френски моделиер отваря собствено ателие YSL и в най-скоро време ще представи революционна колекция.

Комбинацията от безусловния гений на Лоран за създаване на дрехи и здравия бизнес нюх на Пиер е тотално успешната формула на успеха. Делови и интимни партньори, двамата превръщат ателие YSL в империя. През 1961г. фирмата се регистрира на Парижката борса, като се превръща в масивно финансово сдружение.

Закрилян и подкрепян от Берже, Ив работи денонощно, а усилията дават блестящ резултат – колекциите са пълни с фантазия, силуетите поразяват с лекота и елегатност, а цветовите комбинация са тотално новаторство в модата. Моделите отразяват изкуството във всичките му форми, вдъхновени от Пикасо и Мондриан, респективно Сен Лоран прави костюми и за театрални постановки.

http://www.art1a1d.com/wp-content/uploads/2017/09/2_1084286-600x400.jpgНевероятните му идеи революционизират дамския гардероб. Ив Сен Лоран пръв въвежда елементи от мъжкия костюм в дамската мода. Смятан е за основоположник на линията унисекс. През 1966 г. представя най-известното си творение, костюмът с фрак за жени „Le Smoking“. Облечена в такъв костюм, кинозвездата Ник Кемпър е спряна на входа на шикозен ресторант в Ню Йорк – е тикетът не допуска подобно облекло, следва кратък скандал, Ник събува панталона и влиза по дълъг тесен жакет в ресторанта. Ив не спира… Въвежда блейзера, прозрачната блуза и гащеризона като основни части от дамския гардероб. Експлозията от цветове на модния подиум и първите тъмнокожи модели предизвикват нов фурор у аудиторията.

Ив Сен Лоран е и първият дизайнер на Висша мода, който представя колекцията си pret-a-porter през 1966г. под името “Rive Gauche”. Той демократизира и приземява модата, и споделя: „Всичко, което една жена трябва да носи, за да е красива, е черен пуловер и черна пола. И да е облегната на ръката на мъжа, когото обича.“

http://www.art1a1d.com/wp-content/uploads/2017/09/3_YSL_C_Deneuve_1983-2.jpgКрасивият гений води бляскав и разточителен живот, често отскача до вилата си в Маракеш, един от изворите му на вдъхновение. Къпе се в слава, опиянява се от очарованието да общува с най-известните за онова време личности. Катрин Деньов е от първите му клиентки, дългогодишен приятел и муза на кутюриста. Целият този публичен шум обаче го тласка редовно да посяга към наркотиците и алкохола, изпада в тежки депресивни състояния, които водят до редовни посещения в психиатрични клиники.

За да популяризира първия си аромат за мъже-YSL pour homme, през 1971г. Лоран позира напълно гол пред фотографа Жан Луп Сиеф. Снимката, която навремето предизвикала скандал сред всички пуритани, през юни 2010-та бе продадена за скромните 48 000 долара.

Но зад бляскавата фасада на империята YSL, връзката между Ив и Пиер върви към своя край. През 1973г. двойката се разделя окончателно, Пиер не може повече да се справя с мрачната и депресивна личност на дизайнера. Въпреки това двамата запазват бизнес отношенията си, Берже продължава да води делата на модната къща и прави невероятното колекциите да се появят на бял свят.

http://www.art1a1d.com/wp-content/uploads/2017/09/iv2.jpgПрез 1983 г. най-знаковият главен редактор на Harper’s Bazaar и Vogue – Даяна Врийланд, прави ретроспективна изложба в чест на Ив Сен Лоран в Нюйоркския музей Метрополитън. Това е първата експозиция, посветена на жив дизайнер, посетена от над 1 милион души. Врийланд го нарича „живия гений.”

Лоран написва някоко книги: “Yves Saint Laurent” (1984г.), “Yves Saint Laurent – Forty years of creation” (1998г.), “Love, by Yves Saint Laurent” (2000г.).

През 1999г. модна къща YSL става притежание на Gucci Group, сделката се определя като “най-лъскавия моден трофей.”

Лоран остава главен дизайнер до 2002г. Завършва бляскавата си кариера на моден революционер с прощално ревю в “Centre Pompidou”. Най-известните му творения са представени от топмоделите Наоми Кембъл, Клаудия Шифър, Карла Бруни и др. На финала се появява и вечната му муза Катрин Деньов, която изпява в негова чест песента “Ma plus belle histoire d’amour c’est Vous”.

Края на живота си прекарва в апартамента си в Париж, в постоянни мисли за миналото. През 2008 г. настъпва края за една личност, която, както казва Пиер Берже: “Шанел предостави свободата на жените, но Сен Лоран им даде сила. Обличайки ги в смокинги, той им даде увереност и възможност да отстояват себе си, подобно на мъжете. Днес виждам влиянието му навсякъде.”

Оглавяващ небезизвестната фондация на името на великия френски кутюриер, Пиер Берже продължава да запознава младите с великолепните произведения на Лоран.

През есента на 2017 г. ще отвори врати Музеят “Ив Сен Лоран” в Маракеш. Най-голямото вдъхновение на дизайнера е именно Розовия град. Там се разжда идеята и за известния парфюм Опиум. Колекцията, която ще бъде представена в Музея, наброява над 5000 облекла, 15 000 аксесоара и десетки скици.

материал  на http://www.art1a1d.com/wp-content/uploads/2017/09/logo_header.png

Сподели :) Share on FacebookPin on PinterestShare on Google+